Lotnictwo

Pierwszy Dreamliner LOT-u poleciał z Tokio do Warszawy trasą polarną

Bilety lotnicze
Fot. ePodroze.pl

Boeing 787 PLL LOT wykonał pierwszy rejs trasą polarną z Tokio do Warszawy, przelatując w pobliżu Bieguna Północnego. Uruchomienie trasy wymagało długich przygotowań i spełnienia wielu warunków wymaganych przez EASA, a dzięki ich zrealizowaniu LOT dołączył do elitarnego grona kilku przewoźników wykonujących rejsy nad Biegunem Północnym.

Dzięki decyzji ULC o zmianie w części Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego AOC, polegającej na rozszerzeniu obszaru prowadzenia operacji o północną strefę polarną oraz o zwiększeniu ETOPS ze 180 do 207 minut dla samolotów typu Boeing B787-8 oraz B787-9.

W praktyce oznacza to, że Dreamlinery PLL LOT mogą wykonywać rejsy nad Biegunem Północnym, a dzięki zwiększonemu ETOPS o 15 % wybrać trasę bardziej ekonomiczną z dogodnymi lotniskami zapasowymi. Przy wyborze tej trasy czas lotu z Tokio do Warszawy ulegnie skróceniu o około 1,5 godziny, co przekłada się na znacznie mniejsze zużycie paliwa oraz możliwość zabrania większej ilości frachtu.

Rozszerzenie certyfikatu otwiera również możliwość uruchomienia nowych, wcześniej niedostępnych połączeń – np. bezpośrednich rejsów do Honolulu na Hawajach.

Trasa ta ma jednak swoje ograniczenia – możliwość wykonania lotu uzależniona jest od poziomów skali prognozy kosmicznej, które mają wpływ na systemy nawigacji satelitarnej, czy łączność radiową. Przygotowania do wdrożenia takich operacji były poprzedzone kilkumiesięczną pracą zespołu, który na podstawie przepisów EASA musiał wprowadzić wiele działań.

Między innymi należało dokonać zmian we wszystkich częściach Instrukcji Operacyjnej. Należało również przygotować nowe procedury i dokumenty, wyszkolić dyspozytorów lotniczych, pilotów i członków personelu pokładowego.

Ponadto zespół odpowiedzialny za program do planowania lotów dokonał niezbędnych zmian w oprogramowaniu, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie nowej trasy połączeń.  Konieczny był również zakup dodatkowego wyposażenia samolotu, jakim jest polarny zestaw przetrwania, zawierający m.in. kombinezony polarne dla załóg, folie NRC dla pasażerów czy piłę do lodu.

Warto zauważyć, że samoloty LOT-u już w latach 80-tych latały trasą polarną. Mimo dość prymitywnego wyposażenia nawigacyjnego samolotów typu IŁ-62M, dzięki wybitnemu zespołowi PLL LOT i nawigatorów, w których gronie znajdował się śp. Edward Makula, możliwe były do wykonania tzw. rejsy rybackie przewożące pracowników Dalmoru do Anchorage na Alasce.

Zmieniły się czasy, wyposażenie samolotów oraz przepisy i LOT ponownie wraca do grona kilku linii lotniczych mających możliwość wykonywania operacji polarnych.

Źródło: PLL LOT

Egzotyczne wakacje
Zobacz również
Lotnictwo

LOT wznowił rejsy z Warszawy do Lyonu

Lotnictwo

KLM odebrał pierwszego Airbusa A321neo

LotnictwoPodróże

Enter Air i Itaka Fly z umową o wartości prawie 300 mln zł

Lotnictwo

Ethiopian poleci z Warszawy do Addis Abeby