
Egyptair odebrał swojego pierwszego A321neo z Centrum Dostaw Airbusa w Hamburgu, stając się tym samym pierwszym afrykańskim operatorem tego modelu samolotu. Egipski przewoźnik wyposażył samolot w konfigurację dwuklasową, składającą się z 16 foteli klasy biznes oraz 166 foteli w klasie ekonomicznej. A321neo zwiększy pojedyncze oferowanie Egyptair na trasach w Afryce, na Bliski Wschód i do Europy. Samolot leasingowany jest przez AerCap i napędzany silnikami CFM.
A321neo jest największym samolotem w rodzinie A320 – jednym z najpopularniejszych na świecie samolotów wąskokadłubowych. Nowa wersja pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji do 20% w porównaniu do poprzedniej generacji konkurencyjnych samolotów. Dzięki temu Egyptair może korzystać z większej efektywności i spełniać swoje zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju, jednocześnie zmniejszając koszty operacyjne.
Ten nowoczesny samolot dołącza do floty Airbusów Egyptair składającej się już z 12 A220, 8 A320neo, 2 A320ceo, 4 A330-200 i 4 A330-300. Dodanie A321neo pokazuje kontynuację ambicji przewoźnika do rozwoju floty, aby sprostać rosnącemu popytowi na przewozy lotnicze.
Wszystkie samoloty Airbusa posiadają wysoki poziom integracji wyposażenia, systemów pokładowych, kokpitów i innych elementów charakterystycznych. To znacznie zmniejsza koszty operacyjne i maksymalizuje zyski dla linii lotniczych.
Ciekawostką jest też fakt, że w trakcie rejsu, podczas którego samolot został dostarczony z Hamburga do Kairu, silniki były zasilane mieszaniną z 34% paliwa lotniczego Sustainable Aviation Fuel. SAF to paliwo lotnicze produkowane w sposób zrównoważony z surowców zawierających zużyte tłuszcze, oleje i smary, a nawet odpady komunalne i leśne. W porównaniu do tradycyjnego paliwa lotniczego, SAF redukuje emisję CO2 o nawet 80%. Dlatego uważa się je za kluczowy element procesu zmniejszania emisji szkodliwych substancji w lotnictwie.
Obecnie wszystkie samoloty komercyjne Airbusa są w stanie latać z 50% udziałem paliwa typu SAF w paliwie lotniczym, a do końca tej dekady będą w stanie korzystać ze 100% SAF. Od marca 2021 roku Airbus przeprowadził udane testowe loty z wykorzystaniem 100% SAF w samolotach A319neo, A350 i A380.